سروش ما را در آپارات دنبال کنید

  • ویدئوی جدید از بازی سفیر عشق
  • 1

آخرین مطالب

نیاز بازی‌های رایانه‌ای به شبکه توزیع خانگی/ محکوم به رقابت هستیم

نوشته شده توسط مدیریت گیمی در .

0
در گفتگو با مهر مطرح شد؛

نیاز بازی‌های رایانه‌ای به شبکه توزیع خانگی/ محکوم به رقابت هستیم

]
مدیر تولید بازی «جنون سیاه» بازاریابی را از مشکلات اصلی بازی‌سازان دانست و افزود: کاش یک شبکه نمایش خانگی شکل بگیرد و حتی به سوپرمارکت‌ها یک سری اطلاعات اولیه در زمینه بازی داده شود.

هادی جعفری منفرد، مدیر پروژه تولید «جنون سیاه» که دو غزال زرین را در پنجمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای از آن خود کرد، در گفتگو با خبرنگار مهر به مشکلات متعدد بازی‌سازان اشاره و بیان کرد: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، طرح دیازپامی به‌وجود آورده‌ به نام «کوپن». به این معنی که هر ناشری که می‌خواهد بازی خارجی توزیع کند باید تعدادی کوپن بسوزاند. این تعداد، متغیر است و از میزان فروش بازی در بازار و از خرید بازی ایرانی به دست می‌آید. اما واقعیت این است که کوپن و هولوگرام، دردی از بازی‌سازان درمان نمی‌کند. بازی‌سازی، آن‌قدر بیمار است و روبه احتضار که به طرح‌های فوریتی احتیاج دارد.

مدیر شرکت فن‌آوران توسن گام، با اشاره به لزوم حمایت از تولید محتوا می‌گفتند، گفت: خواسته ما بازی‌سازان خیلی روشن و شفاف است. ما پول نمی‌خواهیم. تنها خواسته ما این است که ردیف بودجه مستقلی برای بنیاد بازی‌ها در نظر گرفته شود و بازی‌های ایرانی، به درستی تبلیغ و جلوی ورود بازی‌های خارجی گرفته شود.

شهرداری، صدا و سیما، آموزش و پرورش از بازی حمایت کنند

به گفته جعفری منفرد، بازی‌سازهای ایرانی، محکوم به رقابت با بازی‌های خارجی هستند که میلیون‌ها دلار صرف ساخت و همین مبلغ برای تبلیغشان هزینه شده. به عبارتی، گاه بودجه‌ای که برای ساخت و معرفی یک بازی هزینه می‌شود، با کل هزینه وزارت فرهنگ و ارشاد برابری می‌کند. حالا ما چطور می‌توانیم با این بازی که در ایران به صورت غیرمجاز دانلود می‌شود و تنها با سه هزار تومان در اختیار کاربر قرار می‌گیرد رقابت کنیم؟

جنون سیاه

مدیر پروژه تولید «جنون سیاه» به نقش مهم تبلیغات اشاره و بیان کرد: بازی‌های رایانه‌ای نیاز به معرفی و تبلیغ دارند و ما هزینه لازم برای این کار را نداریم. چه اشکالی دارد صدا و سیما، نه در ساعت مرده که یک زمان خوب و پربیننده را به تبلیغ بازی اختصاص دهد یا شهرداری، چند بیلبورد از بیلبوردهای شهری را به این قضیه اختصاص دهد؟ اما نه صدا و سیما حمایت می‌کند و نه شهرداری‌ها. معاونت پرورشی آموزش و پرورش هم با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، تفاهم‌نامه امضا کرد تا بازی‌های خوب رایانه‌ای در مدارس و بین دانش‌آموزان توزیع شود اما این بار هم همه چیز در حد تفاهم‌نامه و وعده و وعید باقی ماند.

بازی‌های رایانه‌ای نیازمند شبکه نمایش خانگی هستند

جعفری منفرد به ضرورت شکل‌گیری شبکه نمایش خانگی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای اشاره و بیان کرد: ما بیش از هر چیز نیازمند بازاریابی درست هستیم و باید از الگوی موفق شبکه نمایش خانگی استفاده کنیم. ممکن است برخی بگویند فروش بازی رایانه‌ای نیاز به دانش و آگاهی دارد مگر نمی‌توان برای فروشندگان سوپرمارکت‌ها یک دوره آموزشی کوتاه برگزار کرد و حداقل اطلاعات را در اختیارشان گذاشت؟

به گفته این بازی‌ساز رایانه‌ای، باید موسسه‌ای چون موسسه رسانه‌های تصویری شکل بگیرد تا به پخش بازی‌های ایرانی بپردازد. باید پخش بازی ایرانی برای پخش‌کننده‌ها جذاب و سودآور باشد و این نیازمند یک عزم ملی و حمایت همه‌جانبه از این صنعت نوپاست.

توزیع دیجیتال، نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌هاست

او به مشکلات نشر بازی کامپیوتری در ایران هم اشاره و بیان کرد: امروز بسیاری از بازی‌سازان به خاطر نبود کپی‌رایت و دانلود غیرمجاز و قیمت پایین بازی‌های خارجی به بازی‌های موبایلی روی آورده‌اند اما یکی دیگر از دلایل، توزیع و نشر نامناسب بازی‌های کامپیوتری در ایران است.

جعفری منفرد، توزیع دیجیتال را نیازمند فراهم شدن زیرساخت‌هایی دانست که مهم‌ترین آن بحث پهنای باند است. از سوی دیگر ما هنوز از نشر سنتی و فیزیکی نبریده و نمی‌توانیم این نوع نشر را نادیده بگیریم. شاید به این‌خاطر است که بسیاری از بازی‌های خوب رایانه‌ای ما مدت‌ها در انتظار نشر باقی می‌مانند.

مدیریت گیمی
نویسنده: مدیریت گیمی
صابر سبحانی مدیرکل تارنمای گیمی

سیستم ارسال ديدگاه توسط CComment

بازی ایرانی

اخبار بازیهای جدید ایرانی را در سایت گیمی دنبال کنید و یا پیام رسان سروش: @bazieirani