سروش ما را در آپارات دنبال کنید

  • ویدئوی جدید از بازی سفیر عشق
  • 1

آخرین مطالب

انتقاد سازنده ی سازنده بازی تراتئون از عملکرد بنیاد

نوشته شده توسط مدیریت گیمی در .

0
 
سازنده بازی تراتئون درحالی از بنیاد انتقاد می کند (که چبسا بجا هم هست) که ما هم به نوبه خود باید از این گروه سازنده خوب کشورمون بپرسیم که واقعا کیفیت بازی های داخلی آنطور که باید خوب هست؟
البته حدس زدن این موضوع سخت نیست که اگر این گروه از نظر حمایتی وضعیت بهتری داشتند، بازی های بسیار خوبی وارد بازار کشور می کردند.
ولی از طرف دیگر، حرف هایی که این بازیساز درمورد بیمه، مالیات، میزان هزینه ساخت یک بازی، حمایت های مشروط بنیاد، وضعیت بد نشر بازی در ایران... میزنند بجا بنظر می رسد. مشکلی که وجود دارد و نمیگذارد آنطور که باید ما صنعتی به نام بازی سازی در کشور داشته باشیم، با رعایت عدالت و تدبیر مناسب بنظر قابل حل است. مقایسه پولی که در یکسال بازی یک بازیکن فوتبال دریافت می کند با بودجه ساخت یک بازی در چند سال یک گروه بازیساز ناراحت کننده است. اما بنیاد اگر قصد خیر رساندن دارد پس اول باید از ایجاد مانع توسط خودش جلوگیری کند و ثانیا همزمان با حمایت های مالی ( و نه وام!) کارشناسان اقتصادی و فرهنگی و البته کارشناس روابط عمومی را در اختیار بازی سازان قرار بدهد تا هدر رفت سرمایه مالی در تولید یک بازی به حداقل  هایخودش برسد و همچنین تولید یک بازی در ایران ساده تر بشود. اینطوری ما به یک صنعت بازی سازی خوب نزدیک می شویم.
راستی، اگر بنیاد قرار باشد به روند بد خودش ادامه بدهد، نمیتوان چندان به فروش دیجیتالی بازی ها در حمایت از بازیساز های کوچک و بزرگ امید بست پس بنیاد باید بفکر کسب درآمد از راه های دیگه باشد و نه از جیب بازیساز و مردم. حتی صادرکردن بازی ها به کشورهای مستعد فروش، کسب تبلیغات و برگزاری مسابقات و فرهنگسازی تلویزیونی و در تمامی این موارد هم باید نیت خالصی و مدیریت تلاشگرانه ای از خودش نشان بدهد تا مشکلات دیگری مانع پیشرفت سریع بازی سازیِ با کیفیت در ایران نشود.
 

در گفتگو با مهر عنوان شد؛

انتقاد از تمرکز بازی‌سازان در تهران/ فقر فضا و نیروی متخصص داریم

 
مدیر تولید بازی رایانه‌ای«تراتئون» گفت: ما با فقر فضا و نیروی متخصص و دانشگاهی در زمینه ساخت بازی‌های رایانه‌ای روبه‌رو هستیم و عملا بازی‌سازی به تهران معطوف شده و جایی برای تولید بازی وجود ندارد.

محمود سلطانی، بازی‌ساز رایانه‌ای در گفتگو با خبرنگار مهر به این‌که هیچ تیمی در ایران، بازی بزرگ نمی‌‌سازد اشاره و بیان کرد: هزینه ساخت هر بازی رایانه‌ای، ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان است. کدام‌یک از بازی‌سازان می‌توانند این مبلغ را تامین کنند؟ به همین خاطر است که تیم‌های بازی‌سازی، سراغ اپلیکیشن رفته‌اند چون هم بازار موبایل و بازی‌های موبایلی داغ است هم ناامنی در بازار بازی‌های بزرگ و عدم اطمینان از برگشت سرمایه موجب چنین مساله‌ای شده است.

مدیر شرکت رسانا افزار شریف با اشاره به نقش بنیاد ملی بازی‌های یارانه‌ای در سامان‌دهی این شرایط گفت: من به‌عنوان تولیدکننده نمی‌توانم برای کار خود ناشر پیدا کنم. وقتی بنیاد، حامی یک کار است خودش به انتخاب ناشر می‌پردازد و می‌خواهد اعمال سلیقه کند و نقش حاکمیتی داشته باشد.

وی ادامه داد: این مساله باعث می‌شود تعداد ناشرانی که با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای همکاری می‌کنند به حداقل برسد. از سوی دیگر بنیاد توقع دارد به اندازه تولیدکننده بازی سود ببرد. جالب‌تر این که از هر بازی، ۳۰ درصد سهم شرکت اپل است اما بنیاد انتظار دارد ۵۰ درصد سود ببرد.

ساخت بازی به تهران معطوف شده است

سلطانی فراهم آوردن فضایی برای تولید بازی را یکی از حمایت‌های جدی بنیاد ملی بازی‌های یارنه‌ای دانست و افزود: بسیاری از بازی‌سازان فضایی ندارند که بتوانند در آن به تولید بپردازند و عملا ساخت بازی به تهران معطوف شده است؛ چه اشکالی دارد بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، فضایی را در اختیار این افراد قرار دهد.

به گفته سازنده بازی «عصر پهلوانان»، حمایت مالی، حداقل و کم اهمیت‌ترین کمک بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به بازی‌سازان است. یکی از عمده‌ترین مسایل، معافیت مالیاتی است. مگر درآمد ما چقدر است که بخواهیم مالیات هم بپردازیم!؟

بیمه یکی دیگر ازحمایت‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از بازی‌سازان است. به گفته سلطانی، تولیدکننده بازی‌های رایانه‌ای، این توان مالی را ندارد که نیروهای انسانی خود را بیمه کند به همین خاطر کسی نمی‌تواند به طور ثابت در این کار باقی بماند و از طریق آن زندگی خود را بگذراند.

ضرورت تربیت نیروی متخصص

سازنده بازی رایانه‌ای «تراتئون» تربیت نیروی متخصص را یکی از ضرورت‌های جدی در زمینه بازی‌های رایانه‌ای برشمرد و گفت: تا زمانی‌که نیروهای متخصص تربیت نشوند نمی‌توان به آینده صنعت گیم امیدوار بود. این سال‌ها، کارهای نسبتا خوبی انجام شده اما می‌توان بهتر و قوی‌تر عمل کرد و این مساله به وجود نیروی متخصص نیاز دارد.

‌به گفته سلطانی، بهتر است بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ترتیب و روال منظمی برای پرداخت حمایت‌های مالی خود در نظر بگیرد. به این معنی که تولیدکننده به روز هزینه می‌کند و چند سال منتظر می‌ماند تا بنیاد، مبلغی را که وعده کرده‌اند به او برگردانند.

این بازی‌ساز ادامه داد: از طرف دیگر، بازی‌های رایانه‌ای هم تاریخ مصرف دارند. اصلا ماهیت محصولات تکنولوژیک این است. گرافیک و تکنیکی که امروز روزآمد و جذاب است و مخاطب دارد یک یا دو سال بعد، جذابیت خود را از دست می‌دهد پس من نمی‌توان دو سال، یک بازی را منتظر نگه دارم اما بنیاد به تنها چیزی که فکر نمی‌کند، همین مساله است.

مدیریت گیمی
نویسنده: مدیریت گیمی
صابر سبحانی مدیرکل تارنمای گیمی

سیستم ارسال ديدگاه توسط CComment

بازی ایرانی

اخبار بازیهای جدید ایرانی را در سایت گیمی دنبال کنید و یا پیام رسان سروش: @bazieirani